نگین علم

نقد ( کوهپیمائی راه حل یا چالش)
نویسنده : حسین شهلایی - ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۳/۱۳
 


شریف نیا ۵:٠۱ ‎ب.ظ - چهارشنبه، ۳٠ اردیبهشت ۱۳۸۸
  با سلام
اولا از شما استاد عزیز ممنون که بحث جالبی را شروع کردی
دوما که شخصا همیشه فکر و ایده ام در کوهنوردی را معطوف به این می کردم که " همه چیز قله نیست" و با این فلسفه به کار خود ادامه داده و مربی شده ام و به همه کارآموزانم در هر شرایطی که باشند این را گوشزد می کنم. اما این ایده را بعنوان دستاویزی برای نیمه خالی لیوان کوهنوردی خود  قرار نمی دهم.
اتفاقی که اینجا افتاده اینست که آنها که شعار کوهنوردی با کوهپیمایی شروع می شود را سر می دهند - که اتفاقا بنده خیلی با آن موافقم- باید بر سر حرف خود بمانند. گویا غافلند کوهنوردی با کوهپیمایی شروع می شود ولی قرار نیست که کوهنوردی  با کوهپیمایی تمام شود. کوهپیمایی مثل  اصول و قواعدیست که باید یکبار برای همیشه در ذهن کوهنورد حک  شود. ما نباید کوهپیمایی را بخاطر نیمه خالی کوهنوردیمان قربانی کنیم.

سعید صبور

با سلام و تشکر از اینکه بحث مذکور را باز نموده اید ... بزودی در وبلاگ فرهنگ کوه ( همنورد ) به نقد و بررسی روش آموزش کوهنوردی در شرایط حاضر و کارآئی آن بر کوهنوردی فعلی خواهم پرداخت .. ولی بنظر من فاصله ای بسیار مابین روش های آموزشی و تفکر حاکم بر آن و همچنین نحوه ارائه آن با آنچه مورد نیاز کوهنوردان است وجود دارد . بنظر من کوهنوردان ما تنها به دلیل نوعی اجبار تن به شرکت در دوره هائی که به این شکل ارائه می شوند می دهند . و تاثیر آن در رشد دانش و توانائی ایشان بسیار ناچیز است . جا دارد در این زمینه الگو های و مدل هائی که در کوهنوردی دنیا بدان پرداخته می شود مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به جغرافیای ایران بومی سازی شود
متشکرم

نگین علم
با سلام . فراموش نکنیم منظور ما نقد سازنده است . فدراسیون کوهنوردی متعلق به همه کوهنوردان و صاحبنظران کوهنوردی کشور و مربیان آن است . ما همیشه مثل تیغ دوسر هستیم که اگر انتقادی هم می کنیم بخشی از آن به خود ما وارد است . هیچ کس نمی تواند مغضوب و ملعون خودش باشد . وظیفه ما بعنوان مربیان و کوهنوردان فدراسیون انتقاد سازنده است و نتیجه آن اهمیتی ندارد . اگر همه تصور کنند که در صورت نقد مغبون می گردند هیچ اصلاحی در هیچ بخشی از جامعه صورت نمی گیرد . فدراسیون کوهنوردی متعلق به همه ماست و همگی ما در اصلاح ساختار و موضوعات آموزشی آن سهیم هستیم .